"Nu mai pacalim pe nimeni cu cota unica de 16%. Suntem în urma unor state din Balcani"

În plus, avem o birocrație foarte extinsă, dar și un număr total de 39 de taxe, ceea ce ne face necompetitivi pe piața europeană, a declarat Ionuţ Dumitru într-o conferință organizată de cursdeguvernare.ro cu sprijinul Băncii Naționale a României.
"Nu mai păcălim pe nimeni cu cota unică de 16%, pentru că avem TVA al treilea la nivelul Uniunii Europene, iar investitorii nu mai pornesc atât de ușor afaceri ca în 2005 – 2007. În plus, la asigurările sociale avem a șaptea cea mai înaltă cotă din UE – 44,5%. Stăm mai bine la impozitul pe venit, cota fiind a treia cea mai mică din Uniune, iar impozitul pe profit, de 16%, este mic, la nivelul Uniunii. Dar pe total povara fiscală este mare" – a declarat Dumitru.

MINCIUNA despre taxele mici din România. BIRURI mai mari decât în 20 de ţări din Europa

La problema fiscalității, se adaugă slăbiciunea instituțiilor și infrastructura dezastruoasă. Un singur exemplu: instalarea electricității la o companie nou înființată durează 223 de zile, comparativ cu 17 zile, în Germania – a adăugat preşedintele Consiliului Fiscal.
Păstrarea cotei unice de 16% a fost prezentată de Guvernul României ca un mare succes al negocierilor cu FMI, însă avalanşa de noi taxe, lipsa de predictibilitate, costurile administrative şi birocratice ale plăţii taxelor sunt lucruri care anulează efectele cotei unice.

   Munca – cea mai scumpă îndeletnicire. CAS nu scade în 2014 și nici în 2015
Dacă ne referim la fiscalitatea pe muncă, vom constata că în România, la 1 euro salariu, angajatorul trebuie să achite taxe de 1,83 euro. Consecința este o evaziune fiscală pe muncă "enormă" întrucât "munca a devenit cea mai scumpă îndeletnicire".
"În România, 48% din TVA nu se colectează, ceea ce înseamnă o cotă de 8% din PIB. Dacă adăugăm faptul că avem și o evaziune fiscală foarte mare, care ajunge la 14% din PIB, putem constata situația gravă din zona colectării. Avem situația cea mai proastă din Uniunea Europeană la colectare. Prin comparație, Bulgaria nu colectează din TVA doar 15%. Asta arată că este strict necesară reformarea sistemului", a declarat Ionuț Dumitru.
Vestea proastă în ceea ce privește fiscalitatea pe muncă este că reducerea CAS nu va putea fi făcută pentru 2014 și nici pentru 2015, deoarece în proiectul de buget multianual nu sunt prevăzute sume care să compenseze golul care ar rămâne în urma reducerilor.
Poate că ar fi mai ușor dacă s-ar merge pe ideea reducerii graduale a CAS cu câte 1 punct procentual pe an, ceea ce ar face compensarea mai ușoară.

   Valentin Lazea : Nu mai suntem competitivi nici măcar față de țări din Balcani
România ocupă locul 76 în clasamentul mondial al competitivității, iar compararea ei cu statele vecine, din perspectiva acestui clasament, arată clar de ce investitorii străini preferă Bulgaria, în pofida faptului că avem o piață de 20 de milioane de locuitori, a declarat Valentin Lazea, economist șef la BNR.
În clasamentul mondial al PIB/locuitor România ocupă poziția 69. Din punct de vedere al competitivității, ocupă însă locul 76. România face parte din categoria a 2-a de dezvoltare economică bazat pe eficiență, într-un clasament în care cea mai joasă poziție este ocupată de Republica Moldova, iar în cea mai înaltă categorie se încadrează Cehia, Grecia și Slovenia.
"Dacă comparăm țara noastră cu Bulgaria sau Turcia, din perspectiva acestui clasament, putem înțelege de ce investitorii străini preferă Bulgaria, în pofida faptului că avem o piață de 20 de milioane de locuitori", a spus Valentin Lazea.
"România stă foarte prost la capitolul cerințe de bază, în sensul că avem instituții slabe, inovarea lipsește, iar infrastructura este într-o stare jalnică", a enumerat economistul șef al BNR. Singurele noastre puncte tari sunt mărimea pieței și indicatorii macroeconomici.

  Gabriel Biriș: Sarcina fiscală pe muncă e mare pentru că e inegală și plină de excepții
În România avem contributii sociale foarte mari. Avem un sistem greoi cu multe exceptii. Un exemplu este cel al PFA, dar nu e singurul. Aici mai pot fi enumerate și profesiile liberale sau plătitorii de taxe pe contracte de drepturi de autor.Un principiu de bază al sistemului ar trebui să fie cel al solidaritatii, dar nu se întâmplă asta din cauza excepțiilor. Apare categoria contribuabililor de categoria a 1-a, care trebuie să achite integral impozitele și taxele și o adoua categorie cu taxe semnificativ mai mici.
"Ceea ce este mai grav este că sistemul nu vrea să pună lucrurile în ordine. Privilegiile creează complicități între cel care reglementează și cel reglementat. Sarcina fiscală depinde de cum câștigi, nu de cât câștigi. Pentru a rezolva problema soluția este foarte simplă: eliminarea excepțiilor și stabilirea unui prag de venituri (3-4 salarii medii) până la care funcționează solidaritatea, după care să fie aplicat impozitul pe venit", declarat avocatul Gabriel Biriș, la conferința cursdeguvernare.ro.

Related

Finante 5050845692378867770

Trimiteți un comentariuDefault Comments

emo-but-icon

Follow Us

Romania Hp

Hot in week

Comments

Like Us


Stiri de ultima ora

Side Ads



Stiri Pentru Tine

Lista mea de bloguri

Contact Us

Nume

E-mail *

Mesaj *

item