Belgia: Firmele de securitate private vor dispune în curand de un cadru legal pentru misiuni împotriva pirateriei
https://romania-hp.blogspot.com/2013/12/belgia-firmele-de-securitate-private.html
Belgia a adoptat în 2013 o nouă legislaţie pentru a facilita lupta
împotriva piraţilor somalezi care permite angajarea de firme de
securitate private. Un decret regal care urmează să fie aprobat în
curând reglementează modul de autorizare al societăţilor de profil din
Belgia, relatează luni ziarul La Libre Belgique.
Potrivit sursei citate, legislaţia care le permite armatorilor să recurgă la firme private pentru a proteja navele sub pavilion belgian prevede două sisteme. Primul, tranzitoriu, le permite societăţilor care funcţionează în prezent în UE să obţină autorizaţie pentru a proteja navele belgiene. Cel de-al doilea, care mai necesită doar semnarea unui ultim decret legal pentru a fi complet, stipulează modul în care firmele de securitate belgiene pot obţine autorizaţii pentru astfel de acţiuni.
Până acum existau două moduri în care navele belgiene se puteau proteja când străbăteau apele în care operează piraţii somalezi. Primul este cel asigurat colectiv de operaţiunile Atalanta a UE şi Ocean Shield, a NATO, Chinei, Indiei şi Japoniei, pentru a permite traficul internaţional între Madagascar şi Oman. Navele care doreau să se deplaseze pe altă rută maritimă aveau posibilitatea de a solicita detaşarea militarilor belgieni pentru asigurarea protecţiei, însă contra cost.
Nicio societate nu a solicitat însă o astfel de operaţiune, susţine Didier Deweerdt, ataşat de presă la cabinetul ministrului apărării, Pieter De Crem. 'Proprietarii navelor comerciale au ajuns la concluzia că suntem prea scumpi şi şi-au mutat navele către rutele de navigaţie supravegheate de Atalanta', a precizat el.
Protecţia armatei belgiene este costisitoare întrucât firmele trebuie să suporte şi costul deplasării soldaţilor la faţa locului, ceea ce nu se întâmplă în cazul Olandei de exemplu, care, respingând varianta implicării firmelor de securitate private, şi-au detaşat deja militari în regiune, ceea ce diminuează costurile şi termenul de deplasare.
'Firmele private s-au autopropus după capturarea navei Pompei în 2009, dar acest lucru nu a fost autorizat de legea belgiană', a mai spus Didier Deweerdt. În consecinţă, Ministerul de Interne a pus la punct un nou arsenal legal.
Potrivit Ministerului de Interne, modul în care vor opera firmele de securitate în domeniul combaterii pirateriei este reglementat foarte strict. Societăţile sunt agreate de autorităţi pentru maxim doi ani, perioadă care poate fi apoi prelungită. Firmele trebuie să aibă experienţă în străinătate sau în Belgia, iar agenţii lor trebuie să treacă teste psihologice şi tehnice. În plus, nu sunt permise subcontractările, pentru a nu apărea abuzuri de genul celor comise în Afganistan sau Irak. Legea care permite autorizarea acestor firme este aplicabilă până la 31 decembrie 2014 şi valabilitatea ei nu va fi prelungită decât după o evaluare.
Reprezentanţii societăţii civile atrag însă atenţia că ar putea exista derapaje. 'Dacă arestează un pirat, ar trebui să contacteze telefonic un magistrat belgian. O vor face? Cine va verifica dacă există sau nu morţi în largul mării? Firmele private sunt plătite pentru a avea rezultate. Deja, în cazul companiilor private de securitate care operează în Belgia, vedem deja agenţi de pază care se comportă ca nişte cowboys pentru că nu au o formare suficientă. Imaginaţi-vă la ce poate duce asta când sunt dotaţi cu mitraliere', atrage atenţia Patrick Descy, reprezentant al unui ONG în domeniul apărării.
În ceea ce priveşte prelungirea valabilităţii legii pentru autorizarea firmelor din domeniu la sfârşitul anului viitor, acesta susţine că se va produce cu siguranţă, pentru că ministrul apărării va dori să continue să facă economii. 'Ne temem că în decembrie 2014 va spune: nu avem pe nimeni pentru această misiune, trebuie să prelungim autorizarea agenţilor privaţi. Şi când firmele private vor vedea că statul nu are încotro decât să recurgă la ele, nu vor creşte preţurile?', se întreabă el.
'Apoi amintiţi-vă că, în urmă cu câţiva ani, soldaţii americani au rămas fără suport logistic în Irak şi Afganistan, din cauza unei greve a unei societăţi private. Când armata se ocupă de aceste sarcini, ordinele date se execută', mai afirmă Descy.
Potrivit sursei citate, legislaţia care le permite armatorilor să recurgă la firme private pentru a proteja navele sub pavilion belgian prevede două sisteme. Primul, tranzitoriu, le permite societăţilor care funcţionează în prezent în UE să obţină autorizaţie pentru a proteja navele belgiene. Cel de-al doilea, care mai necesită doar semnarea unui ultim decret legal pentru a fi complet, stipulează modul în care firmele de securitate belgiene pot obţine autorizaţii pentru astfel de acţiuni.
Până acum existau două moduri în care navele belgiene se puteau proteja când străbăteau apele în care operează piraţii somalezi. Primul este cel asigurat colectiv de operaţiunile Atalanta a UE şi Ocean Shield, a NATO, Chinei, Indiei şi Japoniei, pentru a permite traficul internaţional între Madagascar şi Oman. Navele care doreau să se deplaseze pe altă rută maritimă aveau posibilitatea de a solicita detaşarea militarilor belgieni pentru asigurarea protecţiei, însă contra cost.
Nicio societate nu a solicitat însă o astfel de operaţiune, susţine Didier Deweerdt, ataşat de presă la cabinetul ministrului apărării, Pieter De Crem. 'Proprietarii navelor comerciale au ajuns la concluzia că suntem prea scumpi şi şi-au mutat navele către rutele de navigaţie supravegheate de Atalanta', a precizat el.
Protecţia armatei belgiene este costisitoare întrucât firmele trebuie să suporte şi costul deplasării soldaţilor la faţa locului, ceea ce nu se întâmplă în cazul Olandei de exemplu, care, respingând varianta implicării firmelor de securitate private, şi-au detaşat deja militari în regiune, ceea ce diminuează costurile şi termenul de deplasare.
'Firmele private s-au autopropus după capturarea navei Pompei în 2009, dar acest lucru nu a fost autorizat de legea belgiană', a mai spus Didier Deweerdt. În consecinţă, Ministerul de Interne a pus la punct un nou arsenal legal.
Potrivit Ministerului de Interne, modul în care vor opera firmele de securitate în domeniul combaterii pirateriei este reglementat foarte strict. Societăţile sunt agreate de autorităţi pentru maxim doi ani, perioadă care poate fi apoi prelungită. Firmele trebuie să aibă experienţă în străinătate sau în Belgia, iar agenţii lor trebuie să treacă teste psihologice şi tehnice. În plus, nu sunt permise subcontractările, pentru a nu apărea abuzuri de genul celor comise în Afganistan sau Irak. Legea care permite autorizarea acestor firme este aplicabilă până la 31 decembrie 2014 şi valabilitatea ei nu va fi prelungită decât după o evaluare.
Reprezentanţii societăţii civile atrag însă atenţia că ar putea exista derapaje. 'Dacă arestează un pirat, ar trebui să contacteze telefonic un magistrat belgian. O vor face? Cine va verifica dacă există sau nu morţi în largul mării? Firmele private sunt plătite pentru a avea rezultate. Deja, în cazul companiilor private de securitate care operează în Belgia, vedem deja agenţi de pază care se comportă ca nişte cowboys pentru că nu au o formare suficientă. Imaginaţi-vă la ce poate duce asta când sunt dotaţi cu mitraliere', atrage atenţia Patrick Descy, reprezentant al unui ONG în domeniul apărării.
În ceea ce priveşte prelungirea valabilităţii legii pentru autorizarea firmelor din domeniu la sfârşitul anului viitor, acesta susţine că se va produce cu siguranţă, pentru că ministrul apărării va dori să continue să facă economii. 'Ne temem că în decembrie 2014 va spune: nu avem pe nimeni pentru această misiune, trebuie să prelungim autorizarea agenţilor privaţi. Şi când firmele private vor vedea că statul nu are încotro decât să recurgă la ele, nu vor creşte preţurile?', se întreabă el.
'Apoi amintiţi-vă că, în urmă cu câţiva ani, soldaţii americani au rămas fără suport logistic în Irak şi Afganistan, din cauza unei greve a unei societăţi private. Când armata se ocupă de aceste sarcini, ordinele date se execută', mai afirmă Descy.
Trimiteți un comentariuDefault CommentsFacebook Comments