Ce modificari aduce 2014 în Codul Fiscal
https://romania-hp.blogspot.com/2014/01/ce-modificari-aduce-2014-in-codul-fiscal.html
Regimul
de impozitare a veniturilor, a construcţiilor sau a cheltuielilor cu
sponsorizarea sunt doar câteva aspecte luate în calcul de noul Cod
Fiscal. Reglementările vor intra în vigoare din prima zi a anului 2014.
Modificările aduse de acesta au fost îndelung dezbătute în ultimele
luni.
Noul
Cod Fiscal, ce va intra în vigoare începând cu prima zi a anului viitor
conţine o serie de prevederi anunţate în ultima perioadă - introducerea
impozitului pe construcţiile speciale, indexarea accizelor, majorarea
redevenţelor. Astfel, la impozitul pe profit, este prevăzută schimbarea
anului fiscal pentru contribuabilii care solicită modificarea
exerciţiului financiar, concomitent cu stabilirea de reguli
corespunzătoare privind calculul, declararea şi plata impozitului pe
profit datorat în anul fiscal de tranziţie, precum şi în anii următori.
Noi măsuri
fiscale vizează includerea în categoria veniturilor neimpozabile a
veniturilor din vânzarea/cesionarea titlurilor de participare deţinute
la o persoană juridică română sau la o persoană juridică străină situată
într-un stat cu care România are încheiată o convenţie de evitare a
dublei impuneri, dacă la data vânzării/cesionării inclusiv
contribuabilul deţine pe o perioadă neîntreruptă de 1 an minimum 10% din
capitalul social al persoanei juridice la care are titlurile de
participare, precum şi includerea în categoria veniturilor neimpozabile a
dividendelor primite de la o persoană juridică străină situată într-un
stat terţ cu care
România are încheiată o convenţie de evitare a dublei
impuneri, dacă persoana juridică română care primeşte dividendele
deţine, la data înregistrării acestora, potrivit reglementărilor
contabile, pe o perioadă neîntreruptă de 1 an, minimum 10% din capitalul
social al persoanei juridice care distribuie dividende.
Regimul fiscal
aplicabil cheltuielilor cu sponsorizarea a fost revizuit în sensul
reglementării mecanismului de reportare şi deducere, în următorii şapte
ani consecutivi, a sumelor care nu au putut fi scăzute din impozitul pe
profit al anului fiscal respectiv. Prin instituirea acestui mecanism, se
acordă dreptul de deducere, din impozitul de profit, pentru sumele
aferente sponsorizării şi în cazul contribuabililor care înregistrează
pierdere fiscală în anul efectuării sponsorizării.
Având în
vedere dificultăţile întâmpinate de persoanele juridice care au ca
obiect de activitate consultanţa şi managementul, legat de aplicarea
sistemului de impozitare pe veniturile microîntreprinderilor, dar care
nu realizează din activitatea desfăşurată astfel de venituri, au fost
modificate condiţiile de încadrare a unei persoane juridice române în
categoria microîntreprinderilor, în sensul introducerii condiţiei de
ieşire din sistemul de impunere pe veniturile microîntreprinderilor dacă
ponderea veniturilor realizate din consultanţă şi management este peste
20%.
Bani mai mulţi pentru benzină şi construcţii
Noul pachet de
măsuri fiscale prevede, totodată, o creştere a accizelor cu şapte
eurocenţi/litru la produsele energetice utilizate drept combustibil
pentru motor, respectiv pentru benzină cu plumb, benzină fără plumb,
motorină şi kerosen.
Una din cele
mai importante măsuri se referă la cota impozitului pe construcţii
speciale, care va fi de 1,5% din valoarea acestora. Impozitul asupra
valorii construcţiilor se datorează începând cu prima zi din 2014, iar
calculul şi declararea acestuia se efectuează de contribuabili anual,
până la data de 25 mai, inclusiv, a anului pentru care se datorează
impozitul. Valoarea cotei datorate este de 1,5%, plata urmând să fie
efectuată în două rate egale, până la data de 25 mai şi 25 septembrie,
inclusiv.
Impozitul
asupra valorii construcţiilor speciale reprezintă venit la bugetul de
stat, iar baza impozabilă este reprezentată de valoarea construcţiilor
existente în patrimoniul contribuabililor la data de 31 decembrie a
anului anterior.
De asemenea,
deduceri din baza impozabilă vor exista pe valoarea lucrărilor de
reconstruire, modernizare, consolidare, modificare sau extindere pentru
clădirile închiriate, luate în concesiune, aflate în administrare ori în
folosinţă, pentru care se datorează impozit pe clădiri de către
contribuabil sau proprietar, după caz, sau care urmează să fie trecute
în proprietatea statului sau a unităţilor administrativ teritoriale.
Cotele de redevenţă, majorate
Pe de altă
parte, sunt vizate de noua bază de impozitare contribuabilii persoane
juridice române, persoane juridice străine care desfăşoară o activitate
prin intermediul unui sediu permanent în România şi persoanele juridice
cu sediu social în România înfiinţate potrivit legislaţiei europene.
Cotele de
redevenţă, atât cele în cotă procentuală din valoarea producţiei
miniere, cât şi cele stabilite ca echivalent euro pe unitate de
producţie minieră, vor fi majorate, de la 1 ianuarie 2014, cu 25%, cu
excepţia celei pentru metale nobile, în cazul cărora majorarea urmează
să fie de 50% faţă de cota procentuală în vigoare.
Aplicabilitatea
cotelor, astfel majorate, are în vedere toate actele de concesiune în
baza cărora se pot realiza activităţi miniere de exploatare, respectiv
licenţele de concesiune/dare în administrare pentru exploatare,
licenţele de concesiune/dare în administrare pentru explorare, cu
exploatare experimentală, precum şi permisele de exploatare.
Redevenţa minieră cuvenită bugetului de stat se stabileşte la încheierea licenţei ori la eliberarea permisului de exploatare.
„O
eventuală reducere a TVA într-o altă zonă trebuie să nu mai fie
compensată cu alte măsuri. Dacă va fi nevoie tot timpul de a pune ceva
în loc, nu se va mai reduce TVA în alte zone. Cota redusă la alimente
este o zonă cu o viteză de rotaţie a produselor foarte mare. Accizele la
alcool, la produsele de lux, maşinile scumpe sunt taxele pe care FMI ni
le-a cerut pentru compensarea reducerii TVA şi altor reduceri de taxe”
Dan Manolescu, secretar de stat în Ministerul Finanţelor Publice
Trimiteți un comentariuDefault CommentsFacebook Comments